Služebná / The Housemaid
- 30.8.2025
- 18:00
- sál Středočeského kraje
- 72/72
- Garantovaná akce
Pozvánka na akci
- Začátek: so 30. srpna 2025
- Čas:18:00 - 19:50
- Místo akce: sál Středočeského kraje
- Region: Hrad Křivoklát
- Kategorie: Jihokorejský noir
- Kapacita akce:72
Služebná se pravidelně umisťuje na předních příčkách žebříčků nejlepších korejských filmů všech dob. Příběh ženy z nižší třídy, která postupně rozkládá zdánlivě harmonickou domácnost buržoazní rodiny, byl několikrát adaptován, přesto stále nejvíce rezonuje původní verze z roku 1960. Na první pohled drásavé melodrama se postupně proměňuje v naléhavou společenskou kritiku třídních rozdílů i patriarchátu. Režisér a scenárista Kim Ki-young naplno využívá prostor dvoupatrového domu, který se mění v klaustrofobní labyrint, v němž se odehrává drama plné manipulace, touhy a strachu. Teror prostupuje samotnou mizanscénu a napětí graduje s každým záběrem. Služebná je mistrovským dokladem promyšlenosti korejské žánrové kinematografie 60. let. A zároveň filmem, jehož témata a forma rezonují i po více než šedesáti letech. (Dan Krátký)
___________________________________________________________________________________
The Housemaid regularly takes up the top places in rankings of the best Korean films of all times. The story of a woman from lower class who slowly pulls apart a seemingly harmonious household of a bourgeois family, was adapted several times but the original version from 1960 still resonates the most. At first glance a poignant melodrama, it eventually transforms into an urgent social critique of class difference and patriarchy. The director and scriptwriter Kim Ki-young fully uses the space of the two-story house which transforms into a claustrophobic labyrinth hosting a drama full of manipulation, desire and fear. Terror seeps into the mise-en-scene and tension grows with every shot. The Housemaid is a masterful example of sophistication of Korean genre films of the 1960s and simultaneously a film the themes and form of which still resonate today, after more than 60 years. (Dan Krátký)